Автомашины бүтэц, зохион байгуулалт

Автомашин нь гүүшин, кузов, явах анги гэсэн үндсэн 3 хэсгээс тогтоно. 

              1. Хурдны хайрцаг, авцуулах холбоо
                         2. Жолооны механизм
                         3. Удирдлагын хэсэг
                         4. Хойд тэнхлэг
                         5. Гүүшин 
                         6. Тоормосны систем 
                         7. Хөдөлгүүр


Дээрх зурагт зарим эд анги харагдахгүй байгаа бөгөөд дээр эд ангийн системээр нь бичъе. эрхэм

зочид та бүхэн дээр нь дарж тухайн систем болон эд ангийн нарийн хийцийн тухай дэлгэрэнгүйг та бүхэндээ аль болох илүү, сайн мэдээлэл бгбхийг зорих болно.

Хөдөлгүүр 
-                                           2 болон 4 тактын хөдөлгүүр
-                                            Дизель болон бензин хөдөлгүүр
-                                          Түлш цацалтын систем
-                                          Асаалтын систем
-                                           Анхлан асаах систем
-                                          Хөдөлгүүрийн удирдах систем
                Хурдны хайрцаг
-           
       Хурдны хайрцаг /механик болон автомат/

 Ерөнхий дамжуулга
-                                            Ерөнхий дамжуулага, түүний төрөл
-                                            Дифференциал

Кардан дамжуулга
-                                            Хагас гол
-                                             Кардан гол
Автомашины цахилгаан тоноглолын систем

Гүүшин
-                                            Дугуй
-                                            Амортизатор
-                                             Арал


Хурдны хайрцаг
         Автомашин хөдөлгөөнд оролцохдоо тухайн замын гадаргууь ачаалаль хурд зэргээс хамаарч маш өргөн хүрээнд өөрчлөгддөгөөс хөтлөх дугуй нь тойргийн хүч тухайн хэмжээнд өөрчлөгдөж байх ёстойв эндээс хөдөлгүүрийн түлшний зарцуулалт хамгийн бага байдаг хэмнэлттэй горимыг хангахь эсэргүүцлийг давах зэрэг зохистой харьцааг бий болгох зорилгоор хурдны хайрцагыг хэрэглэдэг.  






 Хойноо хөтлөх тэнхлэгтэй
        Rear wheel drive


















Урдаа хөтлөх тэнхлэгтэй
         Front wheel drive
 








Бүх дугуй хөтөлдөг
    All wheel drive










Дээрх зургаас харвал хурдны хайрцагийг дотор нь:
1.    Механик хурдны хайрцагтай
2.    Шингэнт механик хурдны хайрцагтай /Автомат/
3.    Туслах хурдны хайрцаг
Механик хурдны хайрцагт шаталсан араан дамжуулгыг ашигладаг бол шингэнт механик хурдны хайрцагт ажлын бие нь шингэн бөгөөд хөдөлгөнтэй бүхий араанууд механик хэсэгтэй хавсран ажилладаг.
Механик хурдны хайрцаг
Ìåõàíèê õóðäíû õàéðöàã íü 3-5 øàòàëñàí áàéõ áàéäàã áºãººä ýíý øàòëàëûí òîî îëîí áàéõ òóñàì õºäºë㺺íèé ¿åä òîõèðñîí ãîðèìûã ñîíãîõîä  ñàéí áàéäàã õýäèé ÷ îâîð õýìæýý íü èõýñäýã.
Õóðäíû õàéðöàã íü äàâøèõ õºäºë㺺íèé ¿åä õýðýãëýãäýõýýñ ãàäíà óõðàõ õºäºë㺺íèé ¿åä õýðýãëýãäýíý. Ò¿¿í äýõ àðààí äàìæóóëãóóä íü ìóøãèõ ìîìåíòóóäûã ºñãºõ, ò¿¿íèéã ºñãºõèéí õèðýýð ýðãýëòèéí ºíöºã õóðä болон ýðãýëòèéí òîî íü áóóðна.
Õóðäíû õàéðöãèéã äàìæóóëãûí òîîãîîð íü øàòàëñàí, øàòàëààã¿é íèéëìýë /øèíãýíò ìåõàíèêèéí/ ãýæ àíãèëíà. Øàòàëñàí õóðäíû õàéðöàã íü ýíãèéí áóþó ¿ë õºäëºõ òýíõëýã á¿õèé ãîëóóäòàé ãàðèã á¿õèé ýðãýëäýõ òýíõëýãòýé ãîëóóä áàéíà. Øàòëààã¿é äàìæóóëãà á¿õèé õóðäíû õàéðöàã íü õºäºëã¿¿ðèéí òàõèð ãîëûí ýðãýëò áà çàìûí ýñýðã¿¿öëýýñ õàìààðàí äàìæóóëàõ òîî íü ààæìàà𠺺ð÷ëºãääºã. 

Хурдны хайрцагийн бүтэц
 
1Механик хурдны хайрцагийн удирдлага
    Механик хурдны хайрцагын хувьд арааг сонгох, удирдлагнын хөшүүрэг нь хоёр төрөл байна. Жолоочоос ирж байгаа хүчний чиглэлээр хос тросс шилжихдээ /алсын дамжууллагатай үед удирдлагын хөшүүрэгтэй/ хөшүүргээр дамжин мөлхөө голыг хөдөлгөөнд оруулна. мөлхөө голд сэрээ байрлах бөгөөд энэ нь синхронизатортой холбогдоно. Улмаар синхролнизаторыг нааш цааш түлхэх маягаар арааг хооронд нь харьцуулж эргэлтэнд оруулна. 
Ажиллах зарчим 
 
Ñèíõðîíèçàòîð
          Хурдны хайрцаг нь аль ч арааг залгах салгах явдал нь түүний эдэлгээнд ихээхэн ач холбогдолтой. Үүнд тавигдах шаардлага нь араануудыг дуу шуугиангүй ямар нэгэн цохилтгүйгээр залгах салгах явдал юм. Арааг сэлгүүлж залгах хамгийн зохистой нөхцөл нь залгагдаж байгаа араануудын шугаман хурд адил байх естой. Гэвч ингэж залга нь хэцүү бөгөөд залгах болон салгах үед цохио, дуу чимээ, арааны шүдний ирмэг ихээр элэгддэг. Иймд араанудыг хооронд нь залгахын тулд шугаман хурдыг тэнцүүлж улмаар дуу шуугиангүй залгах нөхцөлийг хангах төхөөрөмжийг тавьж өгсөн нь Синхрнизатор юм. Энэ нь эргэлийн үед горивон гол дээр сууж синхронизаторыг аль нэг араан дамжууллагыг сул араатай холбогдож сул араа ньь голтойгоо нэг цул мэт ажиллах боломжийг олгодог.
Синхронизаторын бүтэц
 











2 comments:

  1. Сайн байна уу, танд шинэ оны мэнд хүргэе!
    Таньтай холбогдох хүсэлтэй байна, sukhee0519@yahoo.com хаяг ууруу утасны дугаараа явуулна уу, баярлалаа

    ReplyDelete
  2. таниас асуух юм бна?

    ReplyDelete